Program innowacji pedagogicznej – „Zdrowa kuchnia małych pierwszaków.”

AUTOR – Małgorzata Kruk

 

Ogólna charakterystyka innowacji

Głównym celem innowacji jest przyswojenie przez uczniów wiadomości i umiejętności dotyczących zaplanowania, przygotowania i spożywania posiłków. W czasie zajęć dzieci nauczą się jak komponować zdrowe i smaczne przetwory owocowe, warzywne, poznają piramidę żywienia a szczególnie owoce i warzywa, które są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Program, który stworzyłam uświadomi dzieciom, że same mogą decydować czy chcą jeść zdrowo oraz przekonają się, iż przygotowywanie potraw jest łatwe i sprawia przyjemność.

Zastosowałam różne formy i metody pracy po to, aby zajęcia były ciekawe. W programie ujęta jest też zasada indywidualizacji, każdy uczeń może liczyć na pomoc nauczyciela.

Innowacja przewiduje cykl 7 spotkań kulinarnych. Zajęcia te przeznaczone będą na przygotowanie, wykonanie potrawy, zjedzenie i posprzątanie. Podczas zajęć uczniowie będą poznawali też tradycje związane z niektórymi potrawami, ich pochodzenie. Podczas realizowania zajęć kulinarnych uczniowie będą mieli możliwość wspólnego przygotowania i  spożywania posiłku. Prowadzone w atrakcyjny sposób zajęcia pozwalają dzieciom zdobywać nowe doświadczenia kulinarne.

 

Cele programu:

  • kształtowania czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych;
  • rozwijania zainteresowań i umiejętności  kulinarnych;
  • zapoznanie dzieci z piramidą żywienia;
  • kształtowanie u dzieci świadomości odnośnie zagrożeń wywołanych niezdrowym stylem odżywiania się;
  • zwiększenie świadomości na temat prawidłowych nawyków żywieniowych;
  • planowanie i organizacja przygotowywania posiłków;
  • dobór odpowiednich przyrządów i narzędzi kuchennych potrzebnych do przygotowania posiłku;
  • kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem poprzez prawidłowe odczytywanie informacji zawartych w przepisach kulinarnych;
  • kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole;
  • dbanie o ład i porządek w miejscu pracy;
  • nauka kulturalnego zachowania się przy stole.