NAUCZANIE JĘZYKA MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ

 Zasady organizowania zajęć oraz składanie rezygnacji

·        Wprowadzenie nauczania odbywa się na podstawie pisemnego WNIOSKU rodziców.

·        Nie wymaga się od rodziców deklaracji o przynależności do mniejszości.

·        Wniosek składa się dyrektorowi szkoły przy zgłoszeniu ucznia do szkoły albo w toku nauki w szkole w terminie do dnia 20 września.

·        Raz złożony wniosek jest ważny do końca pobytu dziecka w szkole.

·        Język mniejszości narodowej jest nauczany w wymiarze

2021/2022 - 3 godzin lekcyjnych w tygodniu

2022/2023 - 1 godziny lekcyjnej w tygodniu

2023/2024 - 1 godziny lekcyjnej w tygodniu

2024/2025 - 3 godzin lekcyjnych w tygodniu

 

·       Język mniejszości narodowej jest przedmiotem obowiązkowym dla ucznia. Uzyskana ocena wlicza się do średniej ocen, ocena końcoworoczna ma wpływ na promocję do następnej klasy.

·     Oświadczenia o REZYGNACJI  z nauki języka mniejszości narodowej składa się dyrektorowi nie później niż do dnia 29 września roku szkolnego, którego dotyczy rezygnacja. Można je pobrać na stronie internetowej szkoły.

     Złożenie oświadczenia jest równoznaczne z zaprzestaniem udziału ucznia w nauce języka mniejszości narodowej.

·       Brak deklaracji o rezygnacji z nauki języka mniejszości narodowej jest równoznaczny z kontynuowaniem przez ucznia nauki tego języka.

Nauka własnej historii i kultury

Przedmiot własna historia i kultura zostaje włączony do planu lekcji w momencie złożenia przez rodzica wniosku, by dziecko uczyło się języka mniejszości. Zatem składanie odrębnego wniosku o nauczanie przedmiotu historia i kultura nie jest wymagane. Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 18 sierpnia 2017 r. na realizację zajęć własnej historii i kultury przeznacza się w szkolnym planie nauczania 25 godzin w klasie piątej i 25 godzin w klasie szóstej.

 

Akty prawne regulujące organizację nauczania języka mniejszości narodowej w szkołach:

 USTAWA z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz.U. 2017 p. 823)

 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz.U. 2017, poz. 1627)

Od 1 września 2022 r. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 4 lutego 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz.U. 2022, poz. 276)

Od 1 września 2024 r.  Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 2 lutego 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz.U.2024, poz. 144)