NAUCZANIE JĘZYKA MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ
Zasady organizowania zajęć oraz składanie rezygnacji
· Wprowadzenie nauczania odbywa się na podstawie pisemnego WNIOSKU rodziców.
· Nie wymaga się od rodziców deklaracji o przynależności do mniejszości.
· Wniosek składa się dyrektorowi szkoły przy zgłoszeniu ucznia do szkoły albo w toku nauki w szkole w terminie do dnia 20 września.
· Raz złożony wniosek jest ważny do końca pobytu dziecka w szkole.
· Język mniejszości narodowej jest nauczany w wymiarze
2021/2022 - 3 godzin lekcyjnych w tygodniu
2022/2023 - 1 godziny lekcyjnej w tygodniu
2023/2024 - 1 godziny lekcyjnej w tygodniu
2024/2025 - 3 godzin lekcyjnych w tygodniu
· Język mniejszości narodowej jest przedmiotem obowiązkowym dla ucznia. Uzyskana ocena wlicza się do średniej ocen, ocena końcoworoczna ma wpływ na promocję do następnej klasy.
· Oświadczenia o REZYGNACJI z nauki języka mniejszości narodowej składa się dyrektorowi nie później niż do dnia 29 września roku szkolnego, którego dotyczy rezygnacja. Można je pobrać na stronie internetowej szkoły.
Złożenie oświadczenia jest równoznaczne z zaprzestaniem udziału ucznia w nauce języka mniejszości narodowej.
· Brak deklaracji o rezygnacji z nauki języka mniejszości narodowej jest równoznaczny z kontynuowaniem przez ucznia nauki tego języka.
Nauka własnej historii i kultury
Przedmiot własna historia i kultura zostaje włączony do planu lekcji w momencie złożenia przez rodzica wniosku, by dziecko uczyło się języka mniejszości. Zatem składanie odrębnego wniosku o nauczanie przedmiotu historia i kultura nie jest wymagane. Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 18 sierpnia 2017 r. na realizację zajęć własnej historii i kultury przeznacza się w szkolnym planie nauczania 25 godzin w klasie piątej i 25 godzin w klasie szóstej.
Akty prawne regulujące organizację nauczania języka mniejszości narodowej w szkołach:
USTAWA z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz.U. 2017 p. 823)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz.U. 2017, poz. 1627)
Od 1 września 2022 r. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 4 lutego 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz.U. 2022, poz. 276)
Od 1 września 2024 r. Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 2 lutego 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz.U.2024, poz. 144)